Blog za preživljavanje života

...

недеља, 22. октобар 2017.

OPASNA RAKETA: Šta je Facebook Explore Feed zapravo i zašto ga testiraju BAŠ U SRBIJI


Ako ste se jutros probudili u Srbiji i zatekli malu sivu raketu na svom Fejsbuk njuzfidu - znajte da niste samo korisnik. Vi ste zamorče. Deo eksperimenta koji se upravo sprovodi u Slovačkoj, Gvatemali, Kambodži i - Srbiji. Sa razlogom.



Od deset najjačih medijskih stranica u Srbiji vodila sam četiri. Od deset najvećih zabavnih stranica sarađivala sam sa pet. Živim na Fejsbuku i delimično od njega. Zato mi verujte na reč - Fejsbuk odavno nije samo društvena mreža.

Fejsbuk je platforma za uzimanje i prodaju vaših podataka, ali ovog puta su preterali.

U gluvo doba noći, bez objave rata, Fejsbuk, najveća internacionalna društvena mreža za distribuciju sadržaja i informacija je lansirala kešom navođeni projektil, upakovan u šarmantnu malu raketu. Eksplozija uveliko odjekuje vašim njuzfidom, smartfonom i sterilno belim salama za sastanke širom sveta.

Ova nova opcija nazvana je Explore feed, mada bi precizniji naziv bio – Exploit feed. I verujte mi, treba da vas plaši.



Prvo veliko masovno izumiranje


Fejsbuk nije napravio apdejt, napravio je genocid. Sve manje stranice, od lokalnih bendova, simpatične picerije na ćošku, korisnih gradskih portala, pejdževa sa poezijom - su mrtve ili na dobrom putu da to budu. 

Stranice sa duhovitim forama su prepolovljene. Mali nezavisni portali svedeni su na analitiku nedostojnu naziva mas mediji. 

U kokpitu rakete rame uz rame sa Gardijanom stoji stranica Gaće Barajevo, a ispod teksta o ukidanju besplatnog lečenja za decu sa retkim bolestima izlazi snimak kineskog friziranja mačaka. Šta ćete od ta dva videti - trenutno ne odlučujete vi. Digitalni gigant je odlučio da napravi test, onlajn nuklearnu probu. Digli su pravila igre u vazduh.

Fejsbuk je uradio nešto daleko opasnije od smanjenja vidljivosti postova. Smanjio vam je pristup informacijama.

Mole se marketinški gurui da se vrate instagramisanju svojih naočara za sunce. Fejsbuk vam nije
"sortirao zanimljive medije" kao što pojedini naivno tvrde. Uloga medija nije samo da budu šareni i zanimljivi. Uloga medija je da vas upozore da se neko opasno zajebava sa životima vaše dece. Čak i kada to nije lajkabilno, veselo ili viralno. Posebno tada. Samo što - više to nećete videti. 

Sve kritike o Stanijama i Sorajama i crnim hronikama su sada najmanji problem. Više se ne radi o relevantnom sadržaju, klikbejtu ili tome ko je kome ukrao vest.

Uvođenjem maltene obaveznog plaćanja postova Fejsbuk nije podelio medije na kvalitetne i nekvalitetne. Podelio ih je na bogate i siromašne. 




Šta to znači za Milicu iz Barajeva

Oko četvrtina stanovništva Srbije pristup vestima dobija sa društvenih mreža. U mlađoj populacija ta brojka je daleko veća.

Plastično - da se danas desi teroristički napad u centru Beograda i ima 700 mrtvih, vaši vršnjaci to ne bi čuli na vreme. Umesto toga, Fejsbuk će im prikazati test o tome šta boja košulje koju nose govori o njihovoj ličnosti. 

Sistem najnovijih vesti i upozorenja je ugašen, a Njujork Tajms izjednačen sa stranicom o slatkim slikama kornjača. 

Do juče ste vi lajkovanjem stranica odlučivali šta želite da vidite, sada to neko iz Amerike odlučuje umesto vas. Jer, vidite, Explore Feed ne sadrži samo stranice koje ste lajkovali - on sadrži svo đubre ovog sveta. A đubre smori posle tri skrola.




Više nije bitno da li je stranica vama zanimljiva ili ne, da li ima trista ili milion i trista fanova, da li je hitno ili je nebitno. Bitno je da Fejsbuk uzme pare. 

Sve one stranice prosečnih ljudi, malih pekara koje su odvajale od usta ili stranica o prirodi entuzijasta koje su porasle iz truda i ljubavi - samlevene su. Mreža im je uzela pare da rastu, a onda ih preko noći zbrisala sa lica zemlje. To nije "test". To je pljačka. 

Zakerberg je ovog trojanskog konja prodao uz priču da korisnici žele da vide više sadržaja koji do sada nisu lajkovali. Sada neće videti ni ono što jesu.

Fejsbuk je rekao da želi da se bori protiv lažnih vesti.

Do sada je jedino što je razlikovalo lažne od pravih vesti bio autoritet medija koji su poverenjem izgradili stranice dovoljno velike da bez plaćanja mogu da budu čitane. Pravi mediji nisu planirali da plaćaju svaku svoju objavu - lažni jesu. Šta mislite, šta ćete sada videti?

Fejsbuk je rekao da dodatno želi da nas poveže sa naših prijateljima i očisti njuzfid

Toliko ga je očistio da vam sada prikazuje samo dosadne fotke vaših drugova iz osnovne i plaćene rekleme za laksative.

Pohlepa je potopila Titanik 


Provela sam bezbroj sati gradeći višemilionske brojke, viralne vesti i regionalne teme. Posmatram male stranice kako se gase, odgovaram na poruke kolega i dojučerašnjih zakletih rivala i začuđujuće mirno pijem kafu i čekam.

Srbija se koristi kao poligon jer ima ogroman broj korisnika Fejsbuka po broju stanovnika.
Fejsbuk nas, naš trud i naše nerve koristi kao test. Test koji će odlučiti da li će ovu demonstraciju gramzivosti i sile primeniti na celom svetu.

Pohlepa je potopila Titanik. Svaka kompanija koja zaboravi da ona postoji zbog korisnika, a ne korisnici zbog nje uskoro će od njih dobiti Seen. 

U srži svake mreže je sadržaj, a Zakerberg je zaboravio da ga ne stvara on, stvaraju ga isti ti ljudi koje je probao da opljačka. I ma koliko Fejsbuk bio veliki, kada se radi o vestima ponaša se kao arogantni tinejdžer.

Bilo da se stanje vrati ili ne brojke se stabilizuju i kao i toliko puta pre toga, stvaraoci sadržaja će se prilagoditi. Radila sam u štampi, na sajtu, mrežama i radiju. Princip je isti. Možeš da menjaš distribuciju sadržaja, ali ne i srž koja ga čini čitanim.

Kada lokalna pekara promeni recept, ljudi ne prestaju da jedu hleb. Zamene pekaru.

Ako su gospoda iz Fejsbuka stvarno želela da znaju šta se desi kada korisniku operater promeni paket bez upozorenja, nisu morali toliko da se cimaju. Mogli su da pitaju kolege sa Majspejsa.
Postoji samo jedan problem - on više ne postoji.

Ko hoće da se čitamo i dalje, ovo je moj profil, vidimo se kod Explore Feeda, skrenete desno. 










Реакције:

10 коментара:

Анониман је рекао...

Bilo bi lepo da se potpiše autor teksta, da znamo o kom stručnjaku je reč.
Inače, odličan članak, bravo!

Figlia della Luna је рекао...

Pa piše - Nina Gavrilović

Анониман је рекао...

Kakva glupost. Stari srpski mentalitet. Mi smo Bogom dani narod I ceo svet je protiv nas. Preporucio bih autoru teksta da nadje pravi posao umesto da potpaljuje klince i klinceze po fejsbuku.

Анониман је рекао...

Нина је завршила Сингидунум. Паметном доста. ;)

brm је рекао...

izvini a gde piše ime autora?
meni oči ispale

Анониман је рекао...

Ispod teksta. I ispod svih komentara imaš belesku o autoru.

Анониман је рекао...

Tekst je previse trovacki, a u tim slucajevima se gubi naklonost citalaca cak i ako su u startu imali slican stav i osecaj. Ni meni se ne dopada promena, ali svakako me odbija ovaj ekstremni huskacki pristup.

Анониман је рекао...

Prvo treba da znate što čitate,da čitate sa razumevanjem i otvorite um.
Ako čitaš nječiji blog, autor je bloger "vlasnik" bloga
Inače se zovem Marija

Анониман је рекао...

A ti si toliko glup pa ostao ziv. Toliko opcinjen zapadnim trulim vrednostima koje nam unistavaju zivote. Ukini fejsbuk izadji iz kuce upoznaj nekoga uzivo druzi se uzivaj u prirodi a ne aplikacijama.

Nik је рекао...

Kukate na privatnu kompaniju,koja ima sva prava da radi sve što hoce sa svojim proizvodom, ako vam se ne svidja prestanete da koristite, većina ljudi ne koristi Facebook za posao tako da sumnjam da će ih pogoditi ovo. A ko koristi ulozi u marketing nema ništa za dz.