Blog za preživljavanje života

...

недеља, 14. април 2019.

Zašto ako je i vama danas pao Fejsbuk to treba JAKO DA VAS BRINE



Fejsbuk je pao. Instagram je pao. Whatsapp je pao. Ovo nije vežba, ponavljamo, ovo nije vežba. Zapravo, bila je. Samo ne naša. Na današnji dan 14. aprila 2019. godine ubedljivo najčitaniji tekst u analitici najčitanijeg sajta u Srbiji bio je – pad društvenih mreža. Blic je podigao ogledalo i mogli smo da vidimo kako se u našim, od ekrana iscrpljenim očima, presijavala stvarnost.

Skoro cela Srbija počela je simultano da na portalima i pretraživačima traži isti pojam, što je inače ponašanje koje viđamo posle ekoloških katastrofa. Znate, kada se celoj zemlji istovremeno zatrese luster u analitici portala obično vidimo reč – zemljotres. Danas smo videli – Fejsbuk. Ne brinite, Fejsbuk jeste pao, ali namenski – taman da se dočeka na udobnu gomilu dolara.

Kada god mreža padne globalno skoro uvek u narednih 48 sati startuje neka velika promena, a sada su puštene neke od najvećih – koja vama naoko neće značiti ništa, ali onima koji vas drže na oku znače sve.




Najveća promena staje u dve reči Click Gap. Nije u pitanju nova robna marka. U pitanju je marka Fejsbukove najškakljivije robe – tuđeg sadržaja. Click Gap na Fejsbuku zapravo meri koliko su sajtovi na koje klikćete na Fejsbuku čitani van njega čime, kunu se, smanjuju koncentraciju lažnih vesti. Zanimljivo je što tako smanjuju i kompletan saobraćaj manjih sajtova čiji saobraćaj uglavnom dolazi sa Fejsa. Drugim rečima – digitalna revolucija je danas malo podrignula nakon što je pojela svoju decu.

Promene koje možete da očekujete su:

-         Usporavanje vidljivosti linkova u analitikama u realnom vremenu. Algoritam je pomalo zbunjen. Mora da odluči šta je viralno, šta može da bude viralno, a šta je već viralno a ne bi smelo da bude viralno jer drugde nije viralno. Da. Nije mu lako.
-           
  •         Fejsbuk sada kreće u čistku grupa koje šire lažne informacije, antivakseri i odeljenje Ekskurzija Odeljenje PRVO TRI, RIM 2019. da se spreme za brisanje.
  •      Mesendžer uvodi značke za verifikovane profile, a mlađahne influenserke već hiperventiliraju
  •         Možda najjezivija promena dolazi na Instagramu koji će od sada skidati sadržaj koji bi MOŽDA MOGAO da bude neprikladan. 


Dakle – spremite se da prosečne travel blogerke počnu da na slike plaže zapravo postavljaju plaže, a edicija „tanga kupaći“ ode u zabranjeni zaborav. I dok stvarno moje suze neće padati nad svim tim digitalnim dekolteima jedno me ipak plaši. Vrlo.

Neko nam je upravo izvadio omiljene gaće iz ormana

Udahnite duboko i dopustite da onaj glasić u vašoj svesti izgovori sintagmu „možda neprikladan sadržaj“. Možda neprikladan sadržaj je doslovce svaki sadržaj. Vaše slike sa devojačke večeri, detence koje slikate posle porođaja, prvi poljubac na venčanju vaše drugarice. Možda neprikladan sadržaj je svaki sadržaj, a mi smo ga, možda neprikladno ostavili na milost i nemilost mašini koja će o tome odlučivati.

Setite se. Fejsbuk je počeo kao mreža koja je svima hroniloški plasirala sve objave. Haotično, ali u svoj toj šarenoj anarhiji krajnje demokratično. Onda su shvatili nešto što je promenilo svet – orman ostaje iste veličine ma koliko stvari vi trpali u njega. Kažem „vi“ jer Fejsbuk ne proizvodi svoj sadržaj, on je samo orman. Orman kojem smo dali jako opasnu moć da ih sortira dok on vedri a mi ga oblačimo. Bitna mu je samo jedna stvar koja mora ostati u fiokama – oglasi.

Prosečan korisnik Fejsbuka mesečno klikne na osam oglasa. Istovremeno, oko 68 odsto celokupne mlađe populacije Amerike se oslanja na Fejsbuk za sve svoje vesti. A Srbija? Srbija je prema rečima samog Fejsbuka zemlja sa jednom od najbržih stopa rasta Instagram storija na svetu. Sami su nam se čudili. Ali to nije najčudnije.

Jasno nam je da smo kultura koja voli da viri preko plota, pa smo plotove negde usput pretvorili u postove. Ali Zakerberg nam je lepo zakuvao. Fejsbuk je pao, ali dok je padao povukao je najvažniju komponentu svakoga ko rukuje sadržajem – vašu mogućnost da ga sami birate.

 Sada kada je ponovo ustao će, više nego ikada ranije, orman birati šta može, treba i želi da vam bude zanimljivo dok će male, nekada drage stvari biti potiskivane iza zimske garderobe jer je procenio da su vam te istinski bitne sitnice odjednom jeftine. Napokon, kome treba ona simpatična devojka koja je pisala aforizme besplatno kada na to mesto može da stane reklama koju će neko debelo da plati.

Za velike izdavače koji znaju da prave i plasiraju sadržaj ovo može, ako odigraju pametno, da bude bar neko vreme dobra vest. Kao i uvek, kada giganti tonu u čamce za spasavanje prvo će ući elita koja to ume da iskoristi. Ali internet portali, ti isti na koje ste otišli kada su mreže za trenutak trokirale vrlo dobro znaju da će oni nastaviti da budu fabrike, one koje po zakonu moraju da proizvode ponešto za svakoga i koji na dnu svakog proizvoda moraju da pišu sastav, datum proizvodnje i adresu proizvođača.

A Fejsbuk će ostati orman koji će ljudi dobrovoljno unositi u svoje sobe i puniti ga svojim uspomenama, preferencama i podacima. Orman kojem smo dopustili da vršlja po fiokama i oblači našu stvarnost. Pazite šta stavljate u njega. Ljudi kao što sam ja žive od toga. 

Vidimo na Fejsbuku i na Instagramu. Dok još rade.




0 коментара: